Fag: | Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap |
Klassetrinn: | 5-7 trinn, 1-4 trinn |
Tema: | Fattigdom, bÊrekraftig utvikling og FNs bÊrekraftsmÄl, Klima og miljÞ |
Tidsbruk: | 45 minutter (1 skoletime) |
LĂŠrerveiledning
Begge lĂŠringsaktivitetene forutsetter at klassen har jobbet med kart, og blitt introdusert for begreper som himmelretningene, verdensdelene, verdenshavene, ekvator, kart, kompass, atlas, globus, Tellus, Arktis og Antarktis.
I forkant av undervisningsopplegget mÄ «Loop-arkene» kopieres og klippes til. «En mÄ ut»-oppgaven og fasiten mÄ ogsÄ kopieres.
1. Begrepslek: undring og utforsking av verdensdelene, himmelretningene og kart
Tidsbruk: 5-10 minutter per loop-runde.
Forklaring og gjennomfĂžring
Begrepsleken er en loop som er en enkel, morsom og aktiviserende kortlek for Ă„ trene pĂ„ begreper i naturfag og samfunnsfag. Spillet bestĂ„r av 24 kort. Alle kortene er delt i to. Ăverst pĂ„ kortet stĂ„r det et utsagn eller en beskrivelse av et begrep. Nederst pĂ„ kortet finner man et begrep. Den Ăžverste og nederste delen pĂ„ kortet henger ikke sammen, og mĂ„let med begrepsleken er Ă„ finne begrepet som passer din beskrivelse pĂ„ et annet kort.
Hver elev trekker hvert sitt kort. LÊringsaktiviteten starter med at en vilkÄrlig, valgt elev leser spÞrsmÄlet over midtlinja pÄ sitt kort. Den som mener Ä ha svaret nederst pÄ sitt kort skal sÄ svare. NÄr eleven har sagt svaret nederst pÄ kortet sitt hÞyt, fortsetter den samme eleven med Ä stille spÞrsmÄlet Þverst pÄ kortet. PÄ den mÄten vil spÞrsmÄl og svar versere rundt i klasserommet og gÄ i en sirkel, en loop, fÞr den kommer tilbake til utgangspunktet; eleven som startet.
Instruksjoner
- La hver elev trekke et kort fra en boks eller lignende. Dersom det ikke gÄr opp med antall elever i klassen kan noen trekke to kort, eller to elever kan gÄ sammen om et kort.
- Gi beskjed til den eleven du Ăžnsker at skal starte. Det er det samme hvem som begynner.
- Loopen kan gjennomfÞres flere ganger med ny trekning mellom hver runde slik at elevene fÄr nye utfordringer. Loopen kan ogsÄ med fordel brukes som oppvarming til den neste lÊringsaktiviteten Oppgave 2. Begrepslek: sammenligne, systematisere og reflektere rundt naturfaglige og samfunnsfaglige fenomener.
2. Begrepslek: sammenligne, systematisere og reflektere rundt naturfaglige og samfunnsfaglige fenomener
Tidsbruk: 30 min
Forklaring og gjennomfĂžring
Begrepsleken gÄr ut pÄ Ä finne det bildet som skiller seg ut og begrunne hvorfor. Det betyr at elevene mÄ finne ut hva som karakteriserer et fenomen, enten det er en gjenstand, et bilde, en handling eller et ord. I denne leken vil elevene derfor jobbe med kjerneferdigheten i Ä utvikle og forstÄ begreper.
Elevene fÄr flere sett med bilder hentet fra temaet. Hvert sett inneholder fire bilder, hvorav tre hÞrer sammen og ett skiller seg ut. Elevene skal plukke ut det som skiller seg ut og begrunne hvorfor. En styrke ved aktiviteten er at elevene mÄ begrunne valgene de gjÞr. I utgangspunktet er det ingenting som er feil eller riktig i denne oppgaven, og det kan vÊre andre lÞsninger enn dem fasiten foreslÄr. Som lÊrer kan du velge i hvor stor grad du vil Äpne for flere alternativer, sÄ lenge elevene gir en god begrunnelse. Det kan vÊre lurt for lÊreren Ä teste ut oppgaven pÄ forhÄnd slik at en er forberedt pÄ hvilke ord som naturlig gÄr ut. Da blir man ogsÄ oppmerksom pÄ hvilke oppgaver som kan ha flere lÞsninger.
Noen elever vil muligens trenge konkrete eksempler pÄ hva som skal gjÞres i denne begrepsleken. Et tips kan derfor vÊre Ä bruke bildesett 1 som eksempel, og lÞse oppgaven i plenum i klassen fÞr elevene gÄr lÞs pÄ oppgavene i grupper.
Instruksjoner
- Fortell elevene at de skal arbeide i grupper for Ä trene pÄ viktige ord man har bruk for Ä kunne i naturfag og samfunnsfag. Denne hensikten med begrepsleken kan gjerne skrives pÄ tavlen som et lÊringsmÄl.
- Del klassen inn i par eller grupper, og del ut arket.
- Forklar elevene oppgaven: «Dere har 10 bildegrupper foran dere pÄ arket. Hver gruppe har ett bilde som ikke passer inn sammen med de andre. Dere har 10-15 minutter til Ä arbeide sammen, og bestemme dere for hvilket bilde som ikke hÞrer til. Sett et kryss over bildet dere bestemmer dere for. Dere mÄ kunne forklare hvorfor dere har valgt slik».
- La hvert par, eller hver gruppe, presentere sine lĂžsningsforslag.
- Oppsummer aktiviteten sammen med klassen.
Ressurser
For tilbakemelding eller spÞrsmÄl, kontakt:
Fag: | Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap |
Klassetrinn: | 5-7 trinn, 1-4 trinn |
Tema: | Fattigdom, bÊrekraftig utvikling og FNs bÊrekraftsmÄl, Klima og miljÞ |
Tidsbruk: | 45 minutter (1 skoletime) |
LĂŠrerveiledning
Begge lĂŠringsaktivitetene forutsetter at klassen har jobbet med kart, og blitt introdusert for begreper som himmelretningene, verdensdelene, verdenshavene, ekvator, kart, kompass, atlas, globus, Tellus, Arktis og Antarktis.
I forkant av undervisningsopplegget mÄ «Loop-arkene» kopieres og klippes til. «En mÄ ut»-oppgaven og fasiten mÄ ogsÄ kopieres.
1. Begrepslek: undring og utforsking av verdensdelene, himmelretningene og kart
Tidsbruk: 5-10 minutter per loop-runde.
Forklaring og gjennomfĂžring
Begrepsleken er en loop som er en enkel, morsom og aktiviserende kortlek for Ă„ trene pĂ„ begreper i naturfag og samfunnsfag. Spillet bestĂ„r av 24 kort. Alle kortene er delt i to. Ăverst pĂ„ kortet stĂ„r det et utsagn eller en beskrivelse av et begrep. Nederst pĂ„ kortet finner man et begrep. Den Ăžverste og nederste delen pĂ„ kortet henger ikke sammen, og mĂ„let med begrepsleken er Ă„ finne begrepet som passer din beskrivelse pĂ„ et annet kort.
Hver elev trekker hvert sitt kort. LÊringsaktiviteten starter med at en vilkÄrlig, valgt elev leser spÞrsmÄlet over midtlinja pÄ sitt kort. Den som mener Ä ha svaret nederst pÄ sitt kort skal sÄ svare. NÄr eleven har sagt svaret nederst pÄ kortet sitt hÞyt, fortsetter den samme eleven med Ä stille spÞrsmÄlet Þverst pÄ kortet. PÄ den mÄten vil spÞrsmÄl og svar versere rundt i klasserommet og gÄ i en sirkel, en loop, fÞr den kommer tilbake til utgangspunktet; eleven som startet.
Instruksjoner
- La hver elev trekke et kort fra en boks eller lignende. Dersom det ikke gÄr opp med antall elever i klassen kan noen trekke to kort, eller to elever kan gÄ sammen om et kort.
- Gi beskjed til den eleven du Ăžnsker at skal starte. Det er det samme hvem som begynner.
- Loopen kan gjennomfÞres flere ganger med ny trekning mellom hver runde slik at elevene fÄr nye utfordringer. Loopen kan ogsÄ med fordel brukes som oppvarming til den neste lÊringsaktiviteten Oppgave 2. Begrepslek: sammenligne, systematisere og reflektere rundt naturfaglige og samfunnsfaglige fenomener.
2. Begrepslek: sammenligne, systematisere og reflektere rundt naturfaglige og samfunnsfaglige fenomener
Tidsbruk: 30 min
Forklaring og gjennomfĂžring
Begrepsleken gÄr ut pÄ Ä finne det bildet som skiller seg ut og begrunne hvorfor. Det betyr at elevene mÄ finne ut hva som karakteriserer et fenomen, enten det er en gjenstand, et bilde, en handling eller et ord. I denne leken vil elevene derfor jobbe med kjerneferdigheten i Ä utvikle og forstÄ begreper.
Elevene fÄr flere sett med bilder hentet fra temaet. Hvert sett inneholder fire bilder, hvorav tre hÞrer sammen og ett skiller seg ut. Elevene skal plukke ut det som skiller seg ut og begrunne hvorfor. En styrke ved aktiviteten er at elevene mÄ begrunne valgene de gjÞr. I utgangspunktet er det ingenting som er feil eller riktig i denne oppgaven, og det kan vÊre andre lÞsninger enn dem fasiten foreslÄr. Som lÊrer kan du velge i hvor stor grad du vil Äpne for flere alternativer, sÄ lenge elevene gir en god begrunnelse. Det kan vÊre lurt for lÊreren Ä teste ut oppgaven pÄ forhÄnd slik at en er forberedt pÄ hvilke ord som naturlig gÄr ut. Da blir man ogsÄ oppmerksom pÄ hvilke oppgaver som kan ha flere lÞsninger.
Noen elever vil muligens trenge konkrete eksempler pÄ hva som skal gjÞres i denne begrepsleken. Et tips kan derfor vÊre Ä bruke bildesett 1 som eksempel, og lÞse oppgaven i plenum i klassen fÞr elevene gÄr lÞs pÄ oppgavene i grupper.
Instruksjoner
- Fortell elevene at de skal arbeide i grupper for Ä trene pÄ viktige ord man har bruk for Ä kunne i naturfag og samfunnsfag. Denne hensikten med begrepsleken kan gjerne skrives pÄ tavlen som et lÊringsmÄl.
- Del klassen inn i par eller grupper, og del ut arket.
- Forklar elevene oppgaven: «Dere har 10 bildegrupper foran dere pÄ arket. Hver gruppe har ett bilde som ikke passer inn sammen med de andre. Dere har 10-15 minutter til Ä arbeide sammen, og bestemme dere for hvilket bilde som ikke hÞrer til. Sett et kryss over bildet dere bestemmer dere for. Dere mÄ kunne forklare hvorfor dere har valgt slik».
- La hvert par, eller hver gruppe, presentere sine lĂžsningsforslag.
- Oppsummer aktiviteten sammen med klassen.