FN-rollespill

Sist oppdatert: 19.08.2024

I denne tverrfaglige aktiviteten skal elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere et møte om en gitt konflikt, i FNs sikkerhetsråd. Tema for FN-rollespillet skoleåret 2024/25 er konflikten i Sudan. FN-sambandet kommer gjerne til din skole og leder elevene gjennom spillet.

Foto: Eivind Oskarson/FN-sambandet
Fag: Historie, KRLE / Religion og etikk, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap
Klassetrinn: VGS og 10. trinn
Tema: Demokrati og medborgerskap, FN, Konflikter, fred og sikkerhet
Varighet: Ca. 5 timer

I denne tverrfaglige aktiviteten skal elevene utføre et rollespill hvor de skal simulere et møte om en gitt konflikt, i FNs sikkerhetsråd. Aktiviteten gir elevene god trening i de grunnleggende ferdighetene, samt muntlig kommunikasjon, undring og utforsking, og samfunnskritisk tenkning og sammenheng. Tema for FN-rollespillet skoleåret 2024/25 er konflikten i Sudan. FN-sambandet kommer gjerne til din skole og leder elevene gjennom spillet.

Rollespill er en deltagende metode som vekker engasjement og innlevelse, og som bidrar til å skape identifikasjon hos elevene. Som metode gir rollespillet elevene innsikt i bakgrunnen for andres handlinger, og elevene får selv føle på kroppen hvilke utfordringer FN står overfor i dag. Ved å la elevene spille en diplomat fra en delegasjon fremkalles spørsmål og refleksjoner rundt hva som motiverer ens egne og andres handlinger.

Påmelding og pris

FN-rollespill kan tas i bruk både med og uten besøk fra FN-sambandet, men vi anbefaler av erfaring å utføre rollespillet i regi av FN-sambandet.

FN-rollespill koster kr 1250 for FN-skoler, og kr 2500 for andre skoler.

Kontakt ditt nærmeste kontor for å avtale FN-rollespill.

Klikk her for å lese mer om å bli en FN-skole.

Jeg blir både stolt og glad av å se at elevene vokser. Rollespill som metode er fenomenalt fordi det påvirker hjertene, og det er hjertene som må påvirkes for å skape gode holdninger.

Kari Wenche Nordvik Lærer ved St. Olav videregående skole

Slik foregår spillet

Elevene sitter i landgrupper for å simulere FNs sikkerhetsråd. Spillet begynner med at hver landdelegasjon holder et åpningsinnlegg om sitt lands synspunkter vedrørende konflikten. Deretter er det debatt og kommentarer til hverandres innlegg, for å prøve å overbevise de andre om sitt lands synspunkter.

I andre halvdel av dagen må delegatene prøve å komme fram til et resolusjonsforslag, som så skal stemmes over til slutt. Målet er å komme til enighet om hvordan FN og verdens land kan løse konflikten på best mulig måte. Rollespillet styres av en president fra FN-sambandet.

Lærerveiledning

Tema for FN-rollespillet skoleåret 2024/25 er konflikten i Sudan.

I arbeidet med rollespillet bør det settes av en del tid til forarbeid. Elevene bør ha oversikt over konfliktlinjene, og vite hva de skal debattere på møtet i FNs sikkerhetsråd. Med et godt forarbeid vil det garantert bli et lærerikt og godt rollespill med en så aktuell konflikt som utgangspunkt.

Her er et forslag til hvordan forarbeidet kan legges opp. Det kan selvsagt hende du må gjøre tilpasninger ut fra elevgruppen slik du kjenner den.

Det er en fordel om elevene starter arbeidet på skolen, i stedet for å lese hjemme på egenhånd. Stoffet kan virke vanskelig ved første gjennomlesning. Noe av forarbeidet kan likevel gjøres hjemme, avhengig av hvor mye tid dere har mulighet til å sette av på skolen.

Elevene i klassen vil ha ulike forutsetninger for å sette seg inn i stoffet, og vi har derfor delt stoffet i to. De viktigste dokumentene må alle lese for å kunne ha et godt utbytte av rollespillet. Deretter er det stoff som er nyttig og bør leses for de elevene som har kapasitet til det. Dette handler både om den aktuelle konflikten, og om tips og regler for rollespillet.

Etterarbeid er tenkt som refleksjonsoppgaver etter endt rollespill, enten i plenum eller i små grupper.

De viktigste dokumentene om konflikten er møteinnkallelsen og konfliktprofilen for Sudan på fn.no. Det er lurt å begynne med å lese konfliktprofilen for å få et overblikk over situasjonen. Vi anbefaler derfor en lærerstyrt økt etter første gjennomlesing, med diskusjon i plenum.

Sikkerhetsrådet

I tillegg til å sette seg inn i konflikten, må elevene også sette seg inn i rollespill som metode. Dette er særlig viktig hvis de ikke har vært med på det tidligere.

I dette rollespillet er det FNs sikkerhetsråd som simuleres. Derfor er det lurt å begynne denne delen av forberedelsen med å se filmen om Sikkerhetsrådet, og gjerne lese teksten også. Her får elevene en innføring i Sikkerhetsrådets sammensetning, debatten rundt vetoretten etc. Det kan være lurt med en samtale i plenum etter at teksten er lest, slik at alle har en felles forståelse av hvordan Sikkerhetsrådet er satt sammen og hvilken myndighet det har. Det er også lurt å snakke litt om vetoretten.

Landdelegasjoner

Etter at elevene har blitt kjent med konflikten, scenarioet og Sikkerhetsrådet, kan de deles inn i landdelegasjoner – en for hvert medlem i Sikkerhetsrådet, og eventuelt andre inviterte delegasjoner. Land eller delegasjoner som er invitert inn til møtet har talerett, men ikke stemmerett.

Det er viktig at elevene får nok tid til å sette seg inn i landet sitt. De bør begynne med å lese landprofilen på fn.no. Deretter kan de gjerne oppsøke utfyllende informasjon andre steder. I landprofilen står det noen hint om hva det er sannsynlig at de ulike landene vil fokusere på i debatten. På denne måten hjelper vi elevene litt på vei, samtidig som vi legger til rette for en spennende og variert debatt med noen motsetninger på bordet. Men forklar gjerne til elevene at de ikke er bundet til å bare bruke disse argumentene.

I møteinnkallelsen er det mange poenger å gripe tak i. Dette gjør at all bakgrunnsinformasjonen blir nyttig og elevene må selv prøve å vinkle diskusjonen etter hva som passer for det landet de representerer. Det ligger mye makt i å klare å styre diskusjonen dit de vil selv. I dokumentet handlingsalternativer finner elevene en del forslag til hva de kan jobbe for i debatten, men det er selvsagt lov å lansere egne løsninger også.

Når rollespillet starter skal hver av delegasjonene holde en åpningstale om sitt lands synspunkter vedrørende konflikten. Når debatten har pågått en stund, skal landene samarbeide med hverandre for å utarbeide resolusjonsforslag.

En egen økt i forberedelsene hvor elevene skriver åpningstale og øver på å skrive resolusjoner er derfor svært nyttig.

Elevene kan gå sammen to og to, og lese tekstene som ligger på elevsiden:

  • Råd og tips til elevene
  • Hvordan skrive en åpningstale
  • Hvordan skrive en FN-resolusjon
  • Debattregler

Deretter skriver de åpningstale og øver på å skrive resolusjonstekster, og gir hverandre tilbakemelding.

Etter endt rollespill kan det være lurt å ta en samtale i klassen om hvordan elevene opplevde spillet. Det kan være mange som sitter igjen med spørsmål, poenger de ikke fikk brukt, eller rett og slett et behov for å snakke gjennom opplevelsen. For å øke læringseffekten av rollespillet har vi derfor satt opp noen refleksjonsoppgaver som kan gjøres muntlig i plenum. Spørsmålene kan også diskuteres i mindre grupper hvis dere foretrekker det.

Innledende

Hvordan var det å få oversikt over konflikten?
Måtte dere innta standpunkt som dere ikke har selv? Hvordan opplevdes det?

Gangen i spillet

Hvordan opplevde dere å holde åpningstalen?
Foregikk forhandlingene i hovedsak fra talerstolen, eller via lapper og samtaler på gangen?
Hvor ble de viktige avgjørelsene tatt?
Hvordan opplevde dere diskusjonen? (Fruktbar, viktig, tullete etc.)
Måtte dere gå med på punkter i resolusjonen som dere var uenige i for å få gjennomslag for noe annet?
Hva synes dere om sammensetningen av landene i Sikkerhetsrådet?
Var det lettere eller vanskeligere å ta ordet når dere spilte en rolle, i forhold til om dere skulle vært dere selv?

Vetorett

Hvordan var det å sitte i Sikkerhetsrådet og ikke ha vetorett?
Hvordan opplevde vetolandene sin maktposisjon i Sikkerhetsrådet?
Etter å ha deltatt på et møte i Sikkerhetsrådet, hva vil dere si er positive og negative sider ved vetoretten? Bør vetoretten avskaffes, være som den er eller utvides til å gjelde flere land?

Kompetansemål 8.-10. trinn

Tverrfaglige tema: Demokrati og medborgerskap

KRLE

Kjerneelementer: Etisk refleksjon.

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til det å vokse opp og leve i et mangfoldig og globalt samfunn.
  • identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom.

Samfunnsfag

Kjerneelementer: Demokratiforståing og deltaking.

  • gjere greie for årsaker til og konsekvensar av sentrale historiske og notidige konfliktar og reflektere over om endringar av nokre føresetnader kunne ha hindra konfliktane
  • reflektere over kva for aktørar som har makt i samfunnet i dag, og korleis desse grunngir standpunkta sine

Norsk

Kjerneelementer: Muntlig kommunikasjon.

  • gjenkjenne og bruke språklige virkemidler og retoriske appellformer.
  • bruke fagspråk og argumentere saklig i diskusjoner, samtaler, muntlige presentasjoner og skriftlige framstillinger om norskfaglige og tverrfaglige temaer.
  • informere, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål tilpasset mottaker og medium.

Valgfag demokrati i praksis

Kjerneelementer: Medbestemmelse og demokrati.

  • argumentere for en sak og delta i meningsbrytninger i egnede kanaler.
  • utforske og reflektere over hvordan medbestemmelse og beslutningsprosesser fungerer i praksis.
  • identifisere brudd på menneskerettigheter og bruke ulike metoder og kanaler for å protestere mot dem.

Valgfag internasjonalt samarbeid

  • drøfte etiske problemstillinger som gjelder menneskerettigheter, miljø eller forskjeller i levekår og planlegge og gjennomføre tiltak som kan bidra til en løsning på problemene.
  • ha dialog med en organisasjon eller sosial bevegelse om en internasjonal problemstilling og presentere hvordan denne organisasjonen eller bevegelsen bidrar til endring.
  • utforske bakgrunnen for en internasjonal avtale og reflektere over hvordan makt- og interessemotsetninger kan håndteres gjennom dialog og samhandling.

Kompetansemål videregående skole

Tverrfaglige tema: Demokrati og medborgerskap.

Norsk - VG1 SF

Kjerneelementer: Muntlig kommunikasjon

  • lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner

Politikk og menneskerettigheter

  • taler i internasjonal politikk og deres bruksområder
  • sammenlikne former for makt og maktbruk og vurdere internasjonale aktørers rolle i verdenssamfunnet
  • drøfte problemstillinger om fred og sikkerhet, økonomi, miljø, utvikling og bistand i tilknytning til internasjonalt samarbeid
  • beskrive og vurdere internasjonale konflikt- og problemområder

Samfunnskunnskap

Kjerneelementer: Medborgarskap og berekraftig utvikling

  • vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
  • utforske ei utfordring eller ein konflikt på lokalt, nasjonalt eller globalt nivå og drøfte korleis utfordringa eller konflikten påverkar forskjellige grupper

Sosiologi og sosialantropologi

  • vurdere ulike perspektiver på makt og fordeling av goder og drøfte rettferdighet og lagdeling i samfunnet
  • gjøre rede for hvordan aktører og strukturer er gjensidig avhengige av hverandre i et samfunn med bærekraftig utvikling, og reflektere over hvordan samfunnet kan løse sosiale, økonomiske og miljømessige utfordringer

For spørsmål og bestilling, ta kontakt med ditt nærmeste kontor

Du er nå medlem av FNs sikkerhetsråd. Sikkerhetsrådet skal møtes og finne en løsning på konflikten i Sudan. Som delegat er det viktig at du og dine kollegaer setter dere godt inn i konflikten før rollespillet begynner.

For å kunne ha et godt utbytte av FN-rollespillet må alle delegatene forberede seg. Jo bedre forberedt alle er, jo morsommere blir spillet.

På denne siden finner du alle tekstene som hører til rollespillet. Her finner dere tips om hva landet deres kan mene, som gjør det lettere å bli med i debatten. Alle må lese det som står på . Det som står på bør anbefaler vi på det sterkeste å lese.

Dette må du lese:

Innkallelse til møte i FNs sikkerhetsråd

Til: Medlemmer av Sikkerhetsrådet, Sudan

Det er med dyp bekymring for utviklingen i Sudan at det innkalles til møte i Sikkerhetsrådet. Situasjonen i Sudan er kraftig forverret, siden krigen brøt ut i april 2023. Landet preges av væpnet konflikt mellom den sudanske hæren og den paramilitære gruppen Rapid Support Forces (RSF). I tillegg har over halvparten av befolkningen akutt behov for humanitær hjelp, og det er utbredt fattigdom og manglende utvikling. Millioner av mennesker står overfor hungersnød.

På møtets agenda står disse hovedpunktene:

  1. Hva kan gjøres for å få slutt på kamphandlingene i landet?
    1. Er det aktuelt å gripe inn militært?
    2. Hva bør gjøres med land som selger våpen til partene, til tross for at det er forbudt?
    3. Kan FN eller andre få til fredsforhandlinger mellom regjeringen og RSF?
    4. Er situasjonen så alvorlig at R2P må vurderes?
  2. Bør militære ledere anklages for krigsforbrytelser?
    1. Er handlingene så grove at internasjonale domstoler skal involveres?
    2. Eller er det lettere å få til fred hvis de militære lederne slipper anklage fra internasjonale domstoler?
  3. Hvordan sørge for humanitær hjelp til Sudan?
    1. Hvordan sikre trygg frakt av nødhjelp inn til Sudan?
    2. Må konflikten dempes før man kan sende inn nødhjelp?
  4. Hvordan få til en overgang fra militært styre til en sivil regjering?

I tillegg til Sikkerhetsrådets medlemmer er også Sudan invitert som gjest til møtet. Sudan har talerett, men ikke stemmerett. Landene blir bedt om å forberede seg godt til møtet.

Med vennlig hilsen

Presidentskapet

Handlinger som settes i verk av Sikkerhetsrådet vil alltid koste penger for FN og FNs medlemsland. Evnen og viljen til å bidra økonomisk, varierer fra land til land. Her er noen eksempler på mulige handlinger Sikkerhetsrådet kan bestemme seg for. Antall dollartegn viser om alternativet koster mye eller lite. Det går også an å foreslå andre handlinger enn disse. 

A) Fordømmelse  

Fordømmelse regnes som en svak reaksjon fra Sikkerhetsrådet. Det blir ofte vedtatt hvis rådets medlemmer ikke klarer å bli enige om noe mer virkningsfullt, samtidig som de ikke vil framstå som helt handlingslammet. Det er vanligvis konkrete handlinger som fordømmes, som for eksempel bruk av ulovlige våpen, brudd på våpenhvileavtaler, drap på sivile, etc.  

B) Innkalling til forhandlinger 

Det står i FN-pakten at fredelige alternativer til konfliktløsning alltid skal prøves først. FNs sikkerhetsråd kan kalle inn partene i en konflikt til forhandlinger, eller utnevne spesialutsendinger for å mekle. Dersom man vil foreslå å kalle inn til forhandlinger må man være tydelig på hvem partene som innkalles er, og hva det skal forhandles om.  

C) Sending av fredsbevarende styrker ($$$) 

Sikkerhetsrådet kan vedta å sende fredsbevarende styrker til et land, dersom landet samtykker til det. I Sudan har dette foreløpig ikke vært aktuelt fordi Sudans myndigheter er part til konflikten og ikke har ønsket bistand med mindre den gis utelukkende til deres side av konflikten.  

D) Etterforsking av brudd på menneskerettighetene ($$) 

Det er myndighetene i hvert enkelt land som har ansvar for å ivareta menneskerettighetene til egen befolking. Dersom det foreligger mistanker om menneskerettighetsbrudd i en konflikt, kan FNs sikkerhetsråd bestemme at saken må undersøkes nærmere av en uavhengig part. 

I Sudan har den Internasjonale straffedomstolen startet undersøkelser av krigsforbrytelser i Darfur. Det kan likevel være aktuelt å foreslå at det internasjonale samfunnet bør ta en enda større rolle i å undersøke og dokumentere lovbrudd, for eksempel ved at det opprettes en ekstern kommisjon ledet av FN.  

E) Bistand i en valgprosess ($$) 

Gjennomføring av et politisk valg kan være en viktig del av veien ut av konflikt. Dersom myndighetene i et land ønsker det, kan FN bistå før, under og/eller etter en valgprosess. En politisk FN-operasjonen (UNITAMS) har vært sendt til Sudan for å bistå med å gjennomføre valg etter at president Bashir ble styrtet i 2019. Men Sudan ba i 2023 Sikkerhetsrådet om å avvikle UNITAMS. Sikkerhetsrådet kan vurdere om FN bør innta en ny rolle i Sudan, slik som å bistå med forberedelse til- og praktisk gjennomføring, eller overvåking av et eventuelt valg. 

F) Sanksjoner (straffetiltak overfor en stat eller gruppe) ($$$) 

Sikkerhetsrådet kan vedta sanksjoner mot både land og enkeltpersoner. Målet er å hindre partene i å fortsette konflikten – uten å gripe inn med militære midler. Eksempler på sanksjoner er: 

  • å forby handel med eksportartikler som et regime eller opprørsgruppe er avhengig av 
  • at enkeltpersoner får inn-/utreiseforbud 
  • å fryse midler statsledere har i utenlandske banker 

I Sudan-konflikten kan dette være særlig relevant som straff mot land som støtter partene i konflikten med våpen, til tross for at dette ikke er lov. 

G) Militær maktbruk for å beskytte sivile (R2P) ($$$$) 

Sikkerhetsrådet har etter R2P-prinsippet ansvar for å beskytte et lands sivilbefolkning dersom landet selv kan eller vil gjøre det. På møtet kan det tenkes at land trekker frem rapporter om forbrytelser mot sivile begått av begge parter i konflikten – altså også av regjeringshæren. Det kan være et argument for at Sudans myndigheter ikke evner å beskytte sivilbefolkningen slik at omverdenen er nødt til å gripe inn.  

Dette alternativet innebærer i praksis krigføring, og er derfor i kategorien siste utvei for Sikkerhetsrådet. Maktbruken kan være i form av både luft- og bakkestyrker. 

Dette bør du lese

Rollen som delegat

I tillegg til å forsøke å finne en løsning på konflikten, er det en rekke andre hensyn delegatene må ta. For noen kan det kan være viktig å ikke tråkke nære allierte på tærne ved å gå sterkt imot deres ønsker. Men det viktigste er likevel å fremme sitt lands syn, så ikke la dere hemme helt av større alliansepartnere.

Noen land er prinsipielt imot at verdenssamfunnet blander seg inn i ting som skjer innenfor et lands grenser. Det er derfor viktig å sette seg så godt som mulig inn i sitt lands interesser og allianser på forhånd. Bruk gjerne strategidokumentet til å legge en plan for hvordan dere skal opptre i rollespillet. Det er lurt å diskutere mye med de andre landdelegasjonene underveis i spillet, for å overbevise dem om at deres forslag er det beste for alle parter.

Kleskode

Rammene rundt et FN-rollespill er viktig. Derfor bør alle kle seg pent. Spillet blir ofte mest vellykket hvis elevene har på noe annet enn det de går med hver dag på skolen.

Åpningstale

Rollespillet starter med at én delegat fra hvert land holder en åpningstale på maks to minutter. Det er viktig at dere har forberedt denne på forhånd. Det viktigste med åpningstalen er å klargjøre hva deres land mener er det viktigste å ta tak i, i konflikten. Det ligger mye makt i å kunne styre debatten inn mot den vinklingen dere mener er mest fornuftig. Når alle landene har holdt åpningsinnlegget, er det viktig at delegatene følger opp med å diskutere hverandres innlegg og ulike syn på konflikten.

Debatten etter åpningsinnleggene er svært viktig i Sikkerhetsrådets arbeid. Det kan derfor være lurt å notere hva de andre sier i sine åpningstaler. Et annet triks kan være å ha planlagt flere argumenter og korte innlegg på forhånd slik at dere kan starte debatten med en gang.

Resolusjon

Målet med møtet i Sikkerhetsrådet er at dere skal foreslå resolusjoner som kan bli stemt over, og i beste fall vedtatt. For at en resolusjon skal bli vedtatt må flest mulig (minst 9) av landene stemme for, samtidig som ingen av de fem faste medlemslandene stemmer imot. Hvis de gjør det blir ikke forslaget vedtatt, selv om det har flertall.

Det er landene i Sikkerhetsrådet som fremmer resolusjonene. Lag gjerne forslag til resolusjon på forhånd, slik at dere tidlig i rollespillet har noen konkrete punkter dere kan presentere for de andre landene.

Alle land skal etter tur holde en åpningstale fra talerstolen når møtet starter. Det er viktig at talen er forberedt på forhånd, slik at dere får frem budskapet deres under rollespillet.

Åpningstalen kan skrives på flere måter, avhengig av hvilket land dere representerer og hva budskapet deres er. Her er et forslag til hvordan oppsettet til talen kan ha, men det er mulig å bruke andre varianter også.

Talen skal ha en varighet på ca 2 minutter.

Innledende del:

  • Begynn med en formell hilsen til Sikkerhetsrådet. For eksempel
    • Ærede meddelegater.
    • Ærede president. Ærede forsamling.
  • Fortsett med å kommentere viktigheten av temaet og møtet. Hvorfor er dette et viktig møte for Sikkerhetsrådet og/eller for deres land?

Operativ del:

  • Forklar hva deres land mener om konflikten.
  • Hva mener deres land er det viktigste å ta tak i? Hvorfor?
  • Hvilke handlingsalternativer ser deres land som aktuelle? Hvorfor?

Avsluttende del:

  • Gjenta viktigheten av møtet i Sikkerhetsrådet.
  • Takk for oppmerksomheten.

I FN-rollespillet skal alle landene samarbeide om å lage en resolusjonstekst. Mye av tiden på rollespilldagen går med til akkurat dette. Utgangspunktet til diskusjonen er et resolusjonsutkast, som ligger til nedlastning her på nettsiden. Der er det skrevet inn mange punkter, men disse må jobbes med under møtet. Mange av landene vil være sterkt uenig i noen av punktene.

Delegatene kan foreslå endringer til resolusjonsutkastet:

  • De kan foreslå å fjerne et helt punkt.
  • De kan foreslå å endre deler av teksten på et punkt.
  • De kan foreslå helt egne punkter som ikke står der fra før.

Når det kommer et forslag til endring, så går vi til avstemning på forslaget. Alle land med stemmerett må stemme enten for eller mot forslaget. I denne typen avstemning gjelder ikke vetoretten, og det er simpelt flertall som avgjør. Sudan har ikke stemmerett.

Når rollespillet går mot slutten, vil vi da ha en fullstendig resolusjonstekst foran oss. Det siste vi gjør er å stemme over om Sikkerhetsrådet skal vedta denne resolusjonen eller ikke. Den vedtas eller forkastes som en helhet. I denne siste avstemningen er det vanlige avstemningsregler, hvor fem land har vetorett, og det kreves minst ni positive stemmer for å få resolusjonen vedtatt.

En film om Sikkerhetsrådets arbeid:

En animert video som gir en innføring i oppbyggingen og arbeidsområdene til FNs sikkerhetsråd. I tillegg peker den på utfordringer Sikkerhetsrådet, FN og det internasjonale samfunnet har for å håndtere ulike konflikter.

For spørsmål og bestilling, ta kontakt med ditt nærmeste kontor