Fag: | KRLE / Religion og etikk, Kunst og hÄndverk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap |
Klassetrinn: | 1-4 trinn |
Tema: | Fattigdom, bÊrekraftig utvikling og FNs bÊrekraftsmÄl, FN, Klima og miljÞ, Konflikter, fred og sikkerhet, Menneskerettigheter |
Tidsbruk: | Varierende |
http://www.fn-filuren.no
FN-filuren kan brukes bÄde i fellesundervisning pÄ elektroniske tavler, og som stasjonsundervisning eller individuell opplÊring pÄ PC. Spillene egner seg til samtaler rundt FN, og kan gjerne gjÞres felles slik at man kan diskutere rundt det man ser pÄ skjermen.
Spill
Spillene er inndelt i fire hovedtemaer hvor hvert hovedtema har 1-3 spill. De fire hovedtemaene er: FN, land, barnerettigheter, og natur og miljÞ. Spillene er laget for de yngste i barneskolen, men kan med hjelp og veiledning fra voksne ogsÄ fint benyttes i barnehagen. Spillene kan spilles pÄ elevens egne PC-er eller nettbrett, eller felles pÄ smartboard i klasserommet.
FN
Hovedtemaet «FN» bestÄr av tre spill: «krig og fred», «rettferdighet» og «samarbeid».
Spillet «krig og fred» vil vÊre en naturlig inngang til samtaler om hva som skjer i land hvor det er krig, og hva som er nÞdvendig for at mennesker skal ha det bra og leve trygt. Spillet forteller ogsÄ om grunnleggende menneskerettigheter, som retten til skolegang, tilgang pÄ helsetjenester, og retten til tak over hodet.
I spillene «samarbeid» og «rettferdighet» knyttes det paralleller mellom det som er nÊrt elevene og FNs arbeid. Elevene samarbeider med lÊrere og medelever hver dag i skolehverdagen. Mange barn er ogsÄ opptatt av at det skal vÊre likt. Her vil det derfor vÊre naturlig Ä trekke linjer til det internasjonale samarbeidet FN stÄr for, og man kan samtale om hvorfor det blir bedre for alle hvis man jobber sammen.
Land
Hovedtemaet «land» bestÄr av tre spill: «finn flagg», «pusle» og «verdensdelene». Felles for alle spillene er at barna lÊrer at FN bestÄr av land som samarbeider om Ä finne lÞsninger pÄ verdens utfordringer.
I spillet «finn flagg» kan elevene lÊre om enkelte land og det kan vÊre en passende aktivitet Ä bruke et atlas og finne landene som flaggene tilhÞrer pÄ kartet, og undersÞke hvor i verden landene ligger.
Spillet «pusle» gir elevene en fin introduksjon til hva FN er i verden og lÊrer dem at alle land i verden samarbeider i FN.
I spillet «verdensdelene» kan elevene Þve seg pÄ Ä gjenkjenne det visuelle bildet av de fem verdensdelene, og lÊre navnene deres.
Barnerettigheter
Hovedtemaet «barnerettigheter» bestÄr av to spill: «finn filuren» og «skoleveien».
I spillet «finn filuren» er FN-filurens gjemmesteder knyttet sammen med en rettighet alle barn har. Det finnes flere rettigheter enn de som presenteres i spillet. Spillet er ment som en samtalestarter om disse rettighetene. Mange barn har skrevet til oss og spurt om hvorfor ikke alle barn fÄr gÄ pÄ skole. De forstÄr at det er viktig.
I spillet «skoleveien» introduseres elevene for noen av de utfordringene barn i andre land mÞter, og hva som skal til for Ä lÞse dem.
Natur og miljĂž
Hovedtemaet «natur og miljÞ» bestÄr av to spill: «vann» og «forurensing». Begge spillene er ment Ä illustrere at natur, klima og miljÞ er et tema FN er veldig opptatt av, og arbeider mye med. Man kan pÄ den mÄten snakke om hvorfor et samarbeid pÄ tvers av verdens land er nÞdvendig for Ä redde naturen og miljÞet vÄrt.
I spillet «vann» knyttes menneskeretten rent drikkevann til klima- og miljÞutfordringene vi har. Spillet er kanskje litt vanskelig, men med litt Þvelse skulle det gÄ bra.
Temasider
Temasidene er inndelt i seks ulike temaer som alle er sentrale i FNs arbeid. Tekstene er inndelt i korte avsnitt. Avsnittene kan brukes i gruppearbeid hvor hver gruppe tar for seg ett avsnitt og skriver ned nÞkkelsetninger eller forteller de andre hva de har lest. Ordlyden i tekstene er tilpasset barns ordforrÄd, og er ment som et utgangspunkt for videre samtale i klassen. PÄ enkelte av temasidene ligger det ogsÄ utskriftsvennlige fargeleggingsark og oppgaver.
KompetansemÄl
KompetansemÄl etter 2. trinn
Tverrfaglige tema: Demokrati og medborgerskap og bĂŠrekraftig utvikling
Kunst og hÄndverk
Kjerneelementer: Visuell kommunikasjon.
- vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling.
- studere form gjennom Ă„ tegne, male og fotografere.
Norsk
Kjerneelementer:⯠Muntlig kommunikasjon.
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler.
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig.
Samfunnsfag
Kjerneelementer: Undring og utforsking, samfunnskritisk tenking og samanhengar, demokratiforstÄing og deltaking, berekraftige samfunn.
- utforske og gi dÞme pÄ korleis menneska pÄverkar klimaet og miljÞet, og dokumentere korleis pÄverknadene kjem til syne i nÊrmiljÞet.
- presentere og gi dÞme pÄ rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot pÄ desse rettane.
- utforske og gi dÞme pÄ korleis menneske i ulike delar av verda pÄverkar livet til kvarandre.
KompetansemÄl
KompetansemÄl etter 4. trinn
Tverrfaglige tema: Demokrati og medborgerskap og bĂŠrekraftig utvikling
KRLE
Kjerneelementer: Utforsking av eksistensielle spÞrsmÄl og svar, kunne ta andres perspektiv, etisk refleksjon.
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
- identifisere og reflektere over etiske spÞrsmÄl.
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
- sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, fĂžlelser og erfaringer.
- samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebĂŠrer for hvordan vi lever sammen.
- beskrive og samtale om ulike mÄter Ä leve sammen pÄ i familie og samfunn.
Kunst og hÄndverk
Kjerneelementer: Visuell kommunikasjon.
- formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling.
Norsk
Kjerneelementer:⯠Muntlig kommunikasjon.
- lese tekster med flyt og forstÄelse og bruke lesestrategier mÄlrettet for Ä lÊre.
- utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk.
- fÞlge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spÞrsmÄl.
- beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke sprÄket pÄ kreative mÄter,
Samfunnsfag
Kjerneelementer: Undring og utforsking, samfunnskritisk tenking og samanhengar, demokratiforstÄing og deltaking, berekraftige samfunn.
- presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst.
- utforske og gi dÞme pÄ nokre sider ved berekraftig utvikling.
- reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med pÄ Ä pÄverke avgjerder.
For tilbakemelding eller spÞrsmÄl, kontakt:
Fag: | KRLE / Religion og etikk, Kunst og hÄndverk, Naturfag, Norsk, Samfunnsfag/Samfunnskunnskap |
Klassetrinn: | 1-4 trinn |
Tema: | Fattigdom, bÊrekraftig utvikling og FNs bÊrekraftsmÄl, FN, Klima og miljÞ, Konflikter, fred og sikkerhet, Menneskerettigheter |
Tidsbruk: | Varierende |
http://www.fn-filuren.no
FN-filuren kan brukes bÄde i fellesundervisning pÄ elektroniske tavler, og som stasjonsundervisning eller individuell opplÊring pÄ PC. Spillene egner seg til samtaler rundt FN, og kan gjerne gjÞres felles slik at man kan diskutere rundt det man ser pÄ skjermen.
Spill
Spillene er inndelt i fire hovedtemaer hvor hvert hovedtema har 1-3 spill. De fire hovedtemaene er: FN, land, barnerettigheter, og natur og miljÞ. Spillene er laget for de yngste i barneskolen, men kan med hjelp og veiledning fra voksne ogsÄ fint benyttes i barnehagen. Spillene kan spilles pÄ elevens egne PC-er eller nettbrett, eller felles pÄ smartboard i klasserommet.
FN
Hovedtemaet «FN» bestÄr av tre spill: «krig og fred», «rettferdighet» og «samarbeid».
Spillet «krig og fred» vil vÊre en naturlig inngang til samtaler om hva som skjer i land hvor det er krig, og hva som er nÞdvendig for at mennesker skal ha det bra og leve trygt. Spillet forteller ogsÄ om grunnleggende menneskerettigheter, som retten til skolegang, tilgang pÄ helsetjenester, og retten til tak over hodet.
I spillene «samarbeid» og «rettferdighet» knyttes det paralleller mellom det som er nÊrt elevene og FNs arbeid. Elevene samarbeider med lÊrere og medelever hver dag i skolehverdagen. Mange barn er ogsÄ opptatt av at det skal vÊre likt. Her vil det derfor vÊre naturlig Ä trekke linjer til det internasjonale samarbeidet FN stÄr for, og man kan samtale om hvorfor det blir bedre for alle hvis man jobber sammen.
Land
Hovedtemaet «land» bestÄr av tre spill: «finn flagg», «pusle» og «verdensdelene». Felles for alle spillene er at barna lÊrer at FN bestÄr av land som samarbeider om Ä finne lÞsninger pÄ verdens utfordringer.
I spillet «finn flagg» kan elevene lÊre om enkelte land og det kan vÊre en passende aktivitet Ä bruke et atlas og finne landene som flaggene tilhÞrer pÄ kartet, og undersÞke hvor i verden landene ligger.
Spillet «pusle» gir elevene en fin introduksjon til hva FN er i verden og lÊrer dem at alle land i verden samarbeider i FN.
I spillet «verdensdelene» kan elevene Þve seg pÄ Ä gjenkjenne det visuelle bildet av de fem verdensdelene, og lÊre navnene deres.
Barnerettigheter
Hovedtemaet «barnerettigheter» bestÄr av to spill: «finn filuren» og «skoleveien».
I spillet «finn filuren» er FN-filurens gjemmesteder knyttet sammen med en rettighet alle barn har. Det finnes flere rettigheter enn de som presenteres i spillet. Spillet er ment som en samtalestarter om disse rettighetene. Mange barn har skrevet til oss og spurt om hvorfor ikke alle barn fÄr gÄ pÄ skole. De forstÄr at det er viktig.
I spillet «skoleveien» introduseres elevene for noen av de utfordringene barn i andre land mÞter, og hva som skal til for Ä lÞse dem.
Natur og miljĂž
Hovedtemaet «natur og miljÞ» bestÄr av to spill: «vann» og «forurensing». Begge spillene er ment Ä illustrere at natur, klima og miljÞ er et tema FN er veldig opptatt av, og arbeider mye med. Man kan pÄ den mÄten snakke om hvorfor et samarbeid pÄ tvers av verdens land er nÞdvendig for Ä redde naturen og miljÞet vÄrt.
I spillet «vann» knyttes menneskeretten rent drikkevann til klima- og miljÞutfordringene vi har. Spillet er kanskje litt vanskelig, men med litt Þvelse skulle det gÄ bra.
Temasider
Temasidene er inndelt i seks ulike temaer som alle er sentrale i FNs arbeid. Tekstene er inndelt i korte avsnitt. Avsnittene kan brukes i gruppearbeid hvor hver gruppe tar for seg ett avsnitt og skriver ned nÞkkelsetninger eller forteller de andre hva de har lest. Ordlyden i tekstene er tilpasset barns ordforrÄd, og er ment som et utgangspunkt for videre samtale i klassen. PÄ enkelte av temasidene ligger det ogsÄ utskriftsvennlige fargeleggingsark og oppgaver.
KompetansemÄl
KompetansemÄl etter 2. trinn
Tverrfaglige tema: Demokrati og medborgerskap og bĂŠrekraftig utvikling
Kunst og hÄndverk
Kjerneelementer: Visuell kommunikasjon.
- vise fram og presentere objekter gjennom utstilling eller samling.
- studere form gjennom Ă„ tegne, male og fotografere.
Norsk
Kjerneelementer:⯠Muntlig kommunikasjon.
- lytte, ta ordet etter tur og begrunne egne meninger i samtaler.
- beskrive og fortelle muntlig og skriftlig.
Samfunnsfag
Kjerneelementer: Undring og utforsking, samfunnskritisk tenking og samanhengar, demokratiforstÄing og deltaking, berekraftige samfunn.
- utforske og gi dÞme pÄ korleis menneska pÄverkar klimaet og miljÞet, og dokumentere korleis pÄverknadene kjem til syne i nÊrmiljÞet.
- presentere og gi dÞme pÄ rettar barn har i Noreg og verda, og kva barn kan gjere ved brot pÄ desse rettane.
- utforske og gi dÞme pÄ korleis menneske i ulike delar av verda pÄverkar livet til kvarandre.
KompetansemÄl
KompetansemÄl etter 4. trinn
Tverrfaglige tema: Demokrati og medborgerskap og bĂŠrekraftig utvikling
KRLE
Kjerneelementer: Utforsking av eksistensielle spÞrsmÄl og svar, kunne ta andres perspektiv, etisk refleksjon.
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
- identifisere og reflektere over etiske spÞrsmÄl.
- utforske og samtale om etiske sider ved menneskers levesett og ressursbruk.
- sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, fĂžlelser og erfaringer.
- samtale om hva menneskeverd, respekt og toleranse betyr og hva det innebĂŠrer for hvordan vi lever sammen.
- beskrive og samtale om ulike mÄter Ä leve sammen pÄ i familie og samfunn.
Kunst og hÄndverk
Kjerneelementer: Visuell kommunikasjon.
- formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling.
Norsk
Kjerneelementer:⯠Muntlig kommunikasjon.
- lese tekster med flyt og forstÄelse og bruke lesestrategier mÄlrettet for Ä lÊre.
- utforske og formidle tekster gjennom samtale, skriving, lek, bevegelse og andre kreative uttrykk.
- fÞlge opp innspill fra andre i faglige samtaler og stille oppklarende og utdypende spÞrsmÄl.
- beskrive, fortelle og argumentere muntlig og skriftlig og bruke sprÄket pÄ kreative mÄter,
Samfunnsfag
Kjerneelementer: Undring og utforsking, samfunnskritisk tenking og samanhengar, demokratiforstÄing og deltaking, berekraftige samfunn.
- presentere menneskerettar og rettar barn har, og reflektere over kvifor desse rettane finst.
- utforske og gi dÞme pÄ nokre sider ved berekraftig utvikling.
- reflektere over kven som har makt, og kva eit demokrati er, og utvikle forslag til korleis ein kan vere med pÄ Ä pÄverke avgjerder.