Fag: KRLE, Norsk, Samfunnsfag, Matematikk
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Tema: Demokrati og medborgerskap, Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, FN
Tidsbruk: 60 minutter

Elevene skal lage produkter av papir som skal selges, og for å få i gang produksjonen kreves handel og avtaler mellom landene. Handelspillet gir derfor elevene god trening i de grunnleggende ferdighetene, samt muntlig kommunikasjon, undring og utforsking, og samfunnskritisk tenkning.

Rollespill er en deltagende metode som vekker engasjement og innlevelse, og som bidrar til å skape identifikasjon hos elevene. Som metode gir rollespillet elevene innsikt i bakgrunnen for andres handlinger, og elevene får selv føle på kroppen hvilke utfordringer FN står overfor i dag. Ved å la elevene spille innbyggere fra lavinntektsland, mellominntektsland og rike land, fremkalles spørsmål og refleksjoner rundt hva som motiverer ens egne og andres handlinger.

Påmelding og pris

Handelsspillet gjennomføres ved besøk av FN-sambandet, og vi har kontorer over hele landet som står for gjennomføringen.

Handelspillet koster kr 750 for FN-skoler, og kr 1400 for andre skoler. Handelsspill som holdes hos FN-sambandets kontorer er gratis.

Kontakt ditt nærmeste kontor for å avtale et handelsspill.

Klikk her for å lese mer om å bli en FN-skole.

Introduksjon

Dette går spillet ut på

Elevene skal bruke teknologi (blyanter, linjaler, passere m.m.) til å produsere produkter (sirkler, rektangler m.m.) av råvarene (papir). Produktene selges til Markedet, og dermed får landene penger som kan brukes til å gi befolkningen en bedre levestandard.

Teknologien og råvarene er imidlertid ikke jevnt fordelt i utgangspunktet, og landene må selv forhandle for å få tilgang til alt de trenger.

Gangen i undervisningsopplegget

1. Introduksjon (10 minutter)

2. Gjennomføring av Handelsspillet (25 minutter)

3. Klassediskusjon og oppsummering (25 minutter)

Det er organisasjonen Changemaker som utviklet handelsspillet for ungdomsskolen og videregående skole, mens FN-sambandet har tilpasset det mellomtrinnet. Du finner detaljert beskrivelse av hvordan spillet gjennomføres for eldre elever på Changemakers hjemmeside.

Kompetansemål for handelspillet

Samfunnsfag etter 7. trinn

  • utforske og presentere en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen, og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
  • reflektere over hvorfor konflikter oppstår, og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan håndtere konflikter

Norsk etter 7. trinn

  • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
  • presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
  • bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring

Matematikk

  • logge, sortere, presentere og lese data i tabeller og diagrammer og begrunne valget av framstilling
Fag: KRLE, Norsk, Samfunnsfag, Matematikk
Klassetrinn: 5.-7. trinn
Tema: Demokrati og medborgerskap, Fattigdom, bærekraftig utvikling og FNs bærekraftsmål, FN
Tidsbruk: 60 minutter

Elevene skal lage produkter av papir som skal selges, og for å få i gang produksjonen kreves handel og avtaler mellom landene. Handelspillet gir derfor elevene god trening i de grunnleggende ferdighetene, samt muntlig kommunikasjon, undring og utforsking, og samfunnskritisk tenkning.

Rollespill er en deltagende metode som vekker engasjement og innlevelse, og som bidrar til å skape identifikasjon hos elevene. Som metode gir rollespillet elevene innsikt i bakgrunnen for andres handlinger, og elevene får selv føle på kroppen hvilke utfordringer FN står overfor i dag. Ved å la elevene spille innbyggere fra lavinntektsland, mellominntektsland og rike land, fremkalles spørsmål og refleksjoner rundt hva som motiverer ens egne og andres handlinger.

Påmelding og pris

Handelsspillet gjennomføres ved besøk av FN-sambandet, og vi har kontorer over hele landet som står for gjennomføringen.

Handelspillet koster kr 750 for FN-skoler, og kr 1400 for andre skoler. Handelsspill som holdes hos FN-sambandets kontorer er gratis.

Kontakt ditt nærmeste kontor for å avtale et handelsspill.

Klikk her for å lese mer om å bli en FN-skole.

Introduksjon

Dette går spillet ut på

Elevene skal bruke teknologi (blyanter, linjaler, passere m.m.) til å produsere produkter (sirkler, rektangler m.m.) av råvarene (papir). Produktene selges til Markedet, og dermed får landene penger som kan brukes til å gi befolkningen en bedre levestandard.

Teknologien og råvarene er imidlertid ikke jevnt fordelt i utgangspunktet, og landene må selv forhandle for å få tilgang til alt de trenger.

Gangen i undervisningsopplegget

1. Introduksjon (10 minutter)

2. Gjennomføring av Handelsspillet (25 minutter)

3. Klassediskusjon og oppsummering (25 minutter)

Det er organisasjonen Changemaker som utviklet handelsspillet for ungdomsskolen og videregående skole, mens FN-sambandet har tilpasset det mellomtrinnet. Du finner detaljert beskrivelse av hvordan spillet gjennomføres for eldre elever på Changemakers hjemmeside.

Kompetansemål for handelspillet

Samfunnsfag etter 7. trinn

  • utforske og presentere en global utfordring ved bærekraftig utvikling og hvilke konsekvenser den kan ha, og utvikle forslag til hvordan man kan være med på å motvirke utfordringen, og hvordan samarbeid mellom land kan bidra
  • reflektere over hvorfor konflikter oppstår, og drøfte hvordan den enkelte og samfunnet kan håndtere konflikter

Norsk etter 7. trinn

  • beskrive, fortelle, argumentere og reflektere i ulike muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål
  • presentere faglige emner muntlig med og uten digitale ressurser

KRLE

  • reflektere over eksistensielle spørsmål knyttet til menneskets levesett og levekår og klodens framtid
  • bruke filosofiske tenkemåter i samtale og undring

Matematikk

  • logge, sortere, presentere og lese data i tabeller og diagrammer og begrunne valget av framstilling