Fag: | Geografi, norsk, samfunnskunnskap |
Tid: | 90 -120 minutter |
Aktivitet: | Ordsky, spørreundersøkelse, diskusjon |
Klassetrinn: | Videregående |
Bli kjent med hva mennesker fra ulike generasjoner i lokalsamfunnet mener om hva våre viktigste utfordringer er, og se hvordan svarene samsvarer med resten av verden. Oppgaven kan løses individuelt eller i par. Det viktigste er at alle får stilt flere personer de samme spørsmålene.
1. Verdens utfordringer
Spør klassen: Hva mener dere er de viktigste utfordringene verden står ovenfor i dag? Fremstill svarene i en felles ordsky eller i et tankekart.
2. Velg seks saker
Be elevene individuelt velge seks av 16 saker som er viktigst for dem og deres familie:
- Å ha en god jobb
- Frihet til å delta i politiske prosesser
- Tilgang på rent vann og sanitære forhold
- Å være trygg fra vold og kriminalitet
- Tilgang på rimelig og sunn mat
- Bedre helsetjenester
- Tilgang på telefon og internett
- God utdanning
- Å ikke bli diskriminert eller forfulgt
- En ærlig og mottakelig regjering
- Likestilling mellom kjønn
- Stoppe klimaendringene
- Bedre veier og transport
- Tilgang på trygg og billig strøm i hjemmet
- Å verne om skog, elver og hav
3. Spørreundersøkelse
Elevene skal nå be minst ti andre om å velge ut de seks sakene som de mener er viktigst. Hver elev spør minst en person av hvert kjønn i hver av følgende aldersgrupper:
- under 15 år
- 16-30 år
- 31-45 år
- 46-60 år
- over 61 år
4. Diskuter
Da FNs bærekraftsmål skulle utarbeides, ble nesten 10 millioner mennesker fra hele verden bedt om å velge fra den samme listen som i spørsmål to. Undersøkelsen kalles for MyWorld-undersøkelsen.
Samle inn alle elevers svar fra spørsmål to og tre og tell opp. Be elevene om å utforske statistikken i bildet av resultatet av My World-undersøkelsen, for å se hvordan resultatene i klassen samsvarer med svarene fra klassen og hele verden.
Bruk dette som utgangspunkt for en klassediskusjon:
- Hva er likhetene og forskjellene mellom svarene på spørsmål 2 og svarene på spørsmål 3?
- Hva kan være grunnen til at noe er likt mellom alle svar på oppgave 2 og 3 sammenliknet med hva hele verden svarte?
- Hva kan være grunnen til at noe er ulikt mellom alle svar på oppgave 2 og 3 sammenliknet med hva hele verden svarte?
- Hvilke andre faktorer kan påvirke hva du svarer på dette spørsmålet?
5. Stem på My World 2030
FN lager ny undersøkelse der de ønsker å høre fra befolkningen i alle land om hvordan det går med bærekraftsmålene. Gå inn på My World 2030 for å avgi individuelt deres stemme. Her kan dere lese mer om undersøkelsen.
Kompetansemål
Kompetansemål for «Hva er våre viktigste utfordringer?»
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
Geografi
Kjerneelement: Utforsking og geografiske metodar, Naturgitt og menneskeskapt rom, Berekraftig utvikling og globalisering
Kompetansemål etter Vg1/Vg2 SF:
- reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- gjere greie for årsaker til demografiske endringar og drøfte ulike levekår i forskjellige delar av verda
Norsk
Kjerneelementer: Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon
Kompetansemål Vg1 SF:
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
Samfunnskunnskap
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv
Ressurser
Fag: | Geografi, norsk, samfunnskunnskap |
Tid: | 90 -120 minutter |
Aktivitet: | Ordsky, spørreundersøkelse, diskusjon |
Klassetrinn: | Videregående |
Bli kjent med hva mennesker fra ulike generasjoner i lokalsamfunnet mener om hva våre viktigste utfordringer er, og se hvordan svarene samsvarer med resten av verden. Oppgaven kan løses individuelt eller i par. Det viktigste er at alle får stilt flere personer de samme spørsmålene.
1. Verdens utfordringer
Spør klassen: Hva mener dere er de viktigste utfordringene verden står ovenfor i dag? Fremstill svarene i en felles ordsky eller i et tankekart.
2. Velg seks saker
Be elevene individuelt velge seks av 16 saker som er viktigst for dem og deres familie:
- Å ha en god jobb
- Frihet til å delta i politiske prosesser
- Tilgang på rent vann og sanitære forhold
- Å være trygg fra vold og kriminalitet
- Tilgang på rimelig og sunn mat
- Bedre helsetjenester
- Tilgang på telefon og internett
- God utdanning
- Å ikke bli diskriminert eller forfulgt
- En ærlig og mottakelig regjering
- Likestilling mellom kjønn
- Stoppe klimaendringene
- Bedre veier og transport
- Tilgang på trygg og billig strøm i hjemmet
- Å verne om skog, elver og hav
3. Spørreundersøkelse
Elevene skal nå be minst ti andre om å velge ut de seks sakene som de mener er viktigst. Hver elev spør minst en person av hvert kjønn i hver av følgende aldersgrupper:
- under 15 år
- 16-30 år
- 31-45 år
- 46-60 år
- over 61 år
4. Diskuter
Da FNs bærekraftsmål skulle utarbeides, ble nesten 10 millioner mennesker fra hele verden bedt om å velge fra den samme listen som i spørsmål to. Undersøkelsen kalles for MyWorld-undersøkelsen.
Samle inn alle elevers svar fra spørsmål to og tre og tell opp. Be elevene om å utforske statistikken i bildet av resultatet av My World-undersøkelsen, for å se hvordan resultatene i klassen samsvarer med svarene fra klassen og hele verden.
Bruk dette som utgangspunkt for en klassediskusjon:
- Hva er likhetene og forskjellene mellom svarene på spørsmål 2 og svarene på spørsmål 3?
- Hva kan være grunnen til at noe er likt mellom alle svar på oppgave 2 og 3 sammenliknet med hva hele verden svarte?
- Hva kan være grunnen til at noe er ulikt mellom alle svar på oppgave 2 og 3 sammenliknet med hva hele verden svarte?
- Hvilke andre faktorer kan påvirke hva du svarer på dette spørsmålet?
5. Stem på My World 2030
FN lager ny undersøkelse der de ønsker å høre fra befolkningen i alle land om hvordan det går med bærekraftsmålene. Gå inn på My World 2030 for å avgi individuelt deres stemme. Her kan dere lese mer om undersøkelsen.
Kompetansemål
Kompetansemål for «Hva er våre viktigste utfordringer?»
Tverrfaglige tema: Bærekraftig utvikling
Geografi
Kjerneelement: Utforsking og geografiske metodar, Naturgitt og menneskeskapt rom, Berekraftig utvikling og globalisering
Kompetansemål etter Vg1/Vg2 SF:
- reflektere over eigen ressursbruk og ressursbruken i Noreg i eit globalt og berekraftig perspektiv
- utforske kva endringar i klimaet har å seie for natur og samfunn lokalt, regionalt eller globalt
- gjere greie for årsaker til demografiske endringar og drøfte ulike levekår i forskjellige delar av verda
Norsk
Kjerneelementer: Kritisk tilnærming til tekst, Muntlig kommunikasjon
Kompetansemål Vg1 SF:
- lytte til andre, bygge opp saklig argumentasjon og bruke retoriske appellformer i diskusjoner
- bruke ulike kilder på en kritisk, selvstendig og etterrettelig måte
- greie ut om og drøfte norskfaglige eller tverrfaglige temaer muntlig
Samfunnskunnskap
Kjerneelementer: Undring og utforsking, Perspektivmangfald og samfunnskritisk tenking, Medborgarskap og berekraftig utvikling
Kompetansemål etter Vg1/Vg2:
- utforske og presentere dagsaktuelle tema eller debatter ved å bruke samfunnsfaglege metodar, kjelder og digitale ressursar, og argumentere for sine eigne og andre sine meiningar og verdiar
- reflektere over kva det inneber å vere medborgar, og samanlikne korleis politiske system er organiserte i forskjellige land og område
- vurdere korleis utøving av makt påverkar enkeltpersonar og samfunn
- gjere greie for grunnlaget for menneskerettane og utforske og gi døme på brot på menneskerettane nasjonalt eller globalt
- drøfte samanhengen mellom økonomisk vekst, levestandard og livskvalitet i eit globalt og berekraftig perspektiv