FN-dagen 24. oktober 2024: En mer fredelig verden er mulig!

FN ble opprettet den 24. oktober 1945 for Ä forhindre en ny verdenskrig. Siden da har FN fÄtt mange ulike roller Ä fylle i verdenssamfunnet, og FN arbeider med svÊrt ulike temaer. Likevel ser vi i dag, mer enn 75 Är senere, at verden koker og at krisene stÄr i kÞ. Multilateralt samarbeid, hÄp og handlekraft er derfor viktigere enn noen gang. Dialog og diplomati kommer til Ä vinne frem, og uten en verdensorganisasjon som FN ville dette vÊrt mye vanskeligere. Dette ser vi nÊrmere pÄ i forbindelse med FN-dagen 2024 med temaet En mer fredelig verden er mulig: Hva gjÞr FN?

FN-flagget
FN-flagget er designet av Donal McLaughlin i 1946. Flagget bestÄr av FNs emblem i hvitt mot en blÄ bakgrunn. Olivengrenene symboliserer fred og kartet representerer alle verdens land og folk. BlÄ er det motsatte av rÞdt, som er krigens farge. Hvit og blÄ er FNs offisielle farger.

TV-sending pÄ FN-dagen 2024

PÄ FN-dagen 24. oktober kl 10:00 har vi gleden av Ä invitere til en digital markering i samarbeid med Elevkanalen. Programmet blir ogsÄ liggende tilgjengelig etter dette, dersom det passer bedre for klassen Ä se det pÄ et senere tidspunkt.

Direktelenken til arrangementet finner du her.

Vi har ogsÄ utarbeidet et undervisningsopplegg som vi anbefaler blir gjennomfÞrt med elevene fÞr, under og etter arrangementet. PÄ den mÄten vil elevene fÄ et enda stÞrre faglig utbytte av FN-dagen live 2024.

Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.

Ressurser for alle pÄ FN-dagen

Mange skoler markerer FN-dagen med en felles markering for hele skolen, og fÞlger opp med undervisning i hver enkelt klasse etterpÄ. Dette kan vÊre med pÄ Ä skape en god ramme for markeringen av dagen. Flere eksempler pÄ aktiviteter som kan sette stemningen pÄ FN-dagen uavhengig klassetrinn kan vÊre:

  • Å heise FN-flagget. Elever pĂ„ alle klassetrinn kan samles for Ă„ heise FN-flagget.
  • Appell. Dette kan bli gjort av bĂ„de elever og lĂŠrer. Les vedlagte appeller i forbindelse med flaggheising, og gjĂžr gjerne lokale tilpasninger.
  • Fokus pĂ„ skolens engasjement. Fortell om internasjonale prosjekter skolen har jobbet med i det siste. Trekk gjerne frem arbeid elevene selv har gjort.
  • Sang. Syng en sang dere mener passer for dagen, eventuelt la en elevgruppe framfĂžre en sang. Eksempler pĂ„ aktuelle sanger kan vĂŠre «Barn av regnbuen» med LillebjĂžrn Nilsen, eller «Ballongvisa»med Maj Britt Andersen.

Undervisningsressurser til FN-dagen

Foto: Flickr

Barnehage

Interaktive nettsider om FN-filuren

Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.

BĂŠrekraftsbiblioteket

Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Fargelegge flagg

Skriv ut FN-flagg, fargelegg og pynt barnehagen deres med FN-flagget!

FN-flagg til fargelegging (pdf)

Foto: Maria Fuentes/Unsplash

Barneskole

1.- 4. trinn

Interaktive nettsider om FN-filuren

Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.

BĂŠrekraftsbiblioteket

Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Fargelegge flagg

Skriv ut, fargelegg og pynt klasserommet deres med FN-flagget.

FN-flagg til fargelegging (pdf)

Appell

Appell barneskole 2024 (pdf) 

5.- 7. trinn

TV-sending pÄ FN-dagen

Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.

Menneskerettigheter for mellomtrinnet

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.

Barns menneskerettigheter: Atiyas historie

Aldri fÞr har det vÊrt flere mennesker pÄ flukt enn det vi ser i dag. En innfallsvinkel til Ärets tema kan derfor vÊre Ä lÊre mer om barns rettigheter ved Ä bli kjent med en syrisk flyktning, og hvordan det oppleves Ä vÊre pÄ flukt.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Appell

Appell barneskole 2024 (pdf)

Foto: Thor Due/Natur og Ungdom

Ungdomsskole

TV-sending pÄ FN-dagen

Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside og hos Elevkanalen.

Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon

FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Menneskerettigheter og demokrati

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.

Appell

Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)

Foto: Liz Loh-Taylor/OCHA-FAO

VideregÄende skole

TV-sending pÄ FN-dagen

Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.

Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon

FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Menneskerettigheter og demokrati

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.

Konflikt og menneskerettigheter

Selv om menneskerettighetene er universelle og gjelder for alle, ser vi at menneskerettighetene ogsÄ kan fÞre til konflikt. Menneskerettighetene er under press i veldig mange land i dag. PÄ hvilke mÄter, og hvordan, skal elevene diskutere i dette opplegget.

Appell

Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)

Foto: FN-sambandet

Bestill et relevant besĂžk fra FN-sambandet:

For spÞrsmÄl eller tilbakemeldinger, ta kontakt med:

FN-dagen 24. oktober 2024: En mer fredelig verden er mulig!

FN ble opprettet den 24. oktober 1945 for Ä forhindre en ny verdenskrig. Siden da har FN fÄtt mange ulike roller Ä fylle i verdenssamfunnet, og FN arbeider med svÊrt ulike temaer. Likevel ser vi i dag, mer enn 75 Är senere, at verden koker og at krisene stÄr i kÞ. Multilateralt samarbeid, hÄp og handlekraft er derfor viktigere enn noen gang. Dialog og diplomati kommer til Ä vinne frem, og uten en verdensorganisasjon som FN ville dette vÊrt mye vanskeligere. Dette ser vi nÊrmere pÄ i forbindelse med FN-dagen 2024 med temaet En mer fredelig verden er mulig: Hva gjÞr FN?

FN-flagget
FN-flagget er designet av Donal McLaughlin i 1946. Flagget bestÄr av FNs emblem i hvitt mot en blÄ bakgrunn. Olivengrenene symboliserer fred og kartet representerer alle verdens land og folk. BlÄ er det motsatte av rÞdt, som er krigens farge. Hvit og blÄ er FNs offisielle farger.

TV-sending pÄ FN-dagen 2024

PÄ FN-dagen 24. oktober kl 10:00 har vi gleden av Ä invitere til en digital markering i samarbeid med Elevkanalen. Programmet blir ogsÄ liggende tilgjengelig etter dette, dersom det passer bedre for klassen Ä se det pÄ et senere tidspunkt.

Direktelenken til arrangementet finner du her.

Vi har ogsÄ utarbeidet et undervisningsopplegg som vi anbefaler blir gjennomfÞrt med elevene fÞr, under og etter arrangementet. PÄ den mÄten vil elevene fÄ et enda stÞrre faglig utbytte av FN-dagen live 2024.

Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.

Ressurser for alle pÄ FN-dagen

Mange skoler markerer FN-dagen med en felles markering for hele skolen, og fÞlger opp med undervisning i hver enkelt klasse etterpÄ. Dette kan vÊre med pÄ Ä skape en god ramme for markeringen av dagen. Flere eksempler pÄ aktiviteter som kan sette stemningen pÄ FN-dagen uavhengig klassetrinn kan vÊre:

  • Å heise FN-flagget. Elever pĂ„ alle klassetrinn kan samles for Ă„ heise FN-flagget.
  • Appell. Dette kan bli gjort av bĂ„de elever og lĂŠrer. Les vedlagte appeller i forbindelse med flaggheising, og gjĂžr gjerne lokale tilpasninger.
  • Fokus pĂ„ skolens engasjement. Fortell om internasjonale prosjekter skolen har jobbet med i det siste. Trekk gjerne frem arbeid elevene selv har gjort.
  • Sang. Syng en sang dere mener passer for dagen, eventuelt la en elevgruppe framfĂžre en sang. Eksempler pĂ„ aktuelle sanger kan vĂŠre «Barn av regnbuen» med LillebjĂžrn Nilsen, eller «Ballongvisa»med Maj Britt Andersen.

Undervisningsressurser til FN-dagen

Foto: Flickr

Barnehage

Interaktive nettsider om FN-filuren

Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.

BĂŠrekraftsbiblioteket

Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Fargelegge flagg

Skriv ut FN-flagg, fargelegg og pynt barnehagen deres med FN-flagget!

FN-flagg til fargelegging (pdf)

Foto: Maria Fuentes/Unsplash

Barneskole

1.- 4. trinn

Interaktive nettsider om FN-filuren

Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.

BĂŠrekraftsbiblioteket

Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Fargelegge flagg

Skriv ut, fargelegg og pynt klasserommet deres med FN-flagget.

FN-flagg til fargelegging (pdf)

Appell

Appell barneskole 2024 (pdf) 

5.- 7. trinn

TV-sending pÄ FN-dagen

Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.

Menneskerettigheter for mellomtrinnet

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.

Barns menneskerettigheter: Atiyas historie

Aldri fÞr har det vÊrt flere mennesker pÄ flukt enn det vi ser i dag. En innfallsvinkel til Ärets tema kan derfor vÊre Ä lÊre mer om barns rettigheter ved Ä bli kjent med en syrisk flyktning, og hvordan det oppleves Ä vÊre pÄ flukt.

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Appell

Appell barneskole 2024 (pdf)

Foto: Thor Due/Natur og Ungdom

Ungdomsskole

TV-sending pÄ FN-dagen

Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside og hos Elevkanalen.

Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon

FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Menneskerettigheter og demokrati

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.

Appell

Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)

Foto: Liz Loh-Taylor/OCHA-FAO

VideregÄende skole

TV-sending pÄ FN-dagen

Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.

Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon

FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:

Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»

Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.

Menneskerettigheter og demokrati

Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.

Konflikt og menneskerettigheter

Selv om menneskerettighetene er universelle og gjelder for alle, ser vi at menneskerettighetene ogsÄ kan fÞre til konflikt. Menneskerettighetene er under press i veldig mange land i dag. PÄ hvilke mÄter, og hvordan, skal elevene diskutere i dette opplegget.

Appell

Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)

Foto: FN-sambandet

Bestill et relevant besĂžk fra FN-sambandet:

For spÞrsmÄl eller tilbakemeldinger, ta kontakt med: