FN-dagen 24. oktober 2024: En mer fredelig verden er mulig!
FN ble opprettet den 24. oktober 1945 for Ä forhindre en ny verdenskrig. Siden da har FN fÄtt mange ulike roller Ä fylle i verdenssamfunnet, og FN arbeider med svÊrt ulike temaer. Likevel ser vi i dag, mer enn 75 Är senere, at verden koker og at krisene stÄr i kÞ. Multilateralt samarbeid, hÄp og handlekraft er derfor viktigere enn noen gang. Dialog og diplomati kommer til Ä vinne frem, og uten en verdensorganisasjon som FN ville dette vÊrt mye vanskeligere. Dette ser vi nÊrmere pÄ i forbindelse med FN-dagen 2024 med temaet En mer fredelig verden er mulig: Hva gjÞr FN?
TV-sending pÄ FN-dagen 2024
PÄ FN-dagen 24. oktober kl 10:00 har vi gleden av Ä invitere til en digital markering i samarbeid med Elevkanalen. Programmet blir ogsÄ liggende tilgjengelig etter dette, dersom det passer bedre for klassen Ä se det pÄ et senere tidspunkt.
Direktelenken til arrangementet finner du her.
Vi har ogsÄ utarbeidet et undervisningsopplegg som vi anbefaler blir gjennomfÞrt med elevene fÞr, under og etter arrangementet. PÄ den mÄten vil elevene fÄ et enda stÞrre faglig utbytte av FN-dagen live 2024.
Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.
Ressurser for alle pÄ FN-dagen
Mange skoler markerer FN-dagen med en felles markering for hele skolen, og fÞlger opp med undervisning i hver enkelt klasse etterpÄ. Dette kan vÊre med pÄ Ä skape en god ramme for markeringen av dagen. Flere eksempler pÄ aktiviteter som kan sette stemningen pÄ FN-dagen uavhengig klassetrinn kan vÊre:
- à heise FN-flagget. Elever pÄ alle klassetrinn kan samles for Ä heise FN-flagget.
- Appell. Dette kan bli gjort av bÄde elever og lÊrer. Les vedlagte appeller i forbindelse med flaggheising, og gjÞr gjerne lokale tilpasninger.
- Fokus pÄ skolens engasjement. Fortell om internasjonale prosjekter skolen har jobbet med i det siste. Trekk gjerne frem arbeid elevene selv har gjort.
- Sang. Syng en sang dere mener passer for dagen, eventuelt la en elevgruppe framfÞre en sang. Eksempler pÄ aktuelle sanger kan vÊre «Barn av regnbuen» med LillebjÞrn Nilsen, eller «Ballongvisa»med Maj Britt Andersen.
Undervisningsressurser til FN-dagen
Barnehage
Interaktive nettsider om FN-filuren
Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.
BĂŠrekraftsbiblioteket
Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Fargelegge flagg
Skriv ut FN-flagg, fargelegg og pynt barnehagen deres med FN-flagget!
FN-flagg til fargelegging (pdf)
Barneskole
1.- 4. trinn
Interaktive nettsider om FN-filuren
Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.
BĂŠrekraftsbiblioteket
Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Fargelegge flagg
Skriv ut, fargelegg og pynt klasserommet deres med FN-flagget.
FN-flagg til fargelegging (pdf)
Appell
Appell barneskole 2024Â (pdf)Â
5.- 7. trinn
TV-sending pÄ FN-dagen
Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.
Menneskerettigheter for mellomtrinnet
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.
Barns menneskerettigheter: Atiyas historie
Aldri fÞr har det vÊrt flere mennesker pÄ flukt enn det vi ser i dag. En innfallsvinkel til Ärets tema kan derfor vÊre Ä lÊre mer om barns rettigheter ved Ä bli kjent med en syrisk flyktning, og hvordan det oppleves Ä vÊre pÄ flukt.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Appell
Ungdomsskole
TV-sending pÄ FN-dagen
Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside og hos Elevkanalen.
Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon
FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:
- Hva er FN?
- Norge og FN
- Tidslinje over FNs historie
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Kvinner og likestilling
- Norge og menneskerettighetene
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Menneskerettigheter og demokrati
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.
Appell
Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)
VideregÄende skole
TV-sending pÄ FN-dagen
Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.
Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon
FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:
- Hva er FN?
- Norge og FN
- Tidslinje over FNs historie
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Kvinner og likestilling
- Norge og menneskerettighetene
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Menneskerettigheter og demokrati
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.
Konflikt og menneskerettigheter
Selv om menneskerettighetene er universelle og gjelder for alle, ser vi at menneskerettighetene ogsÄ kan fÞre til konflikt. Menneskerettighetene er under press i veldig mange land i dag. PÄ hvilke mÄter, og hvordan, skal elevene diskutere i dette opplegget.
Appell
Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)
Bestill et relevant besĂžk fra FN-sambandet:
For spÞrsmÄl eller tilbakemeldinger, ta kontakt med:
FN-dagen 24. oktober 2024: En mer fredelig verden er mulig!
FN ble opprettet den 24. oktober 1945 for Ä forhindre en ny verdenskrig. Siden da har FN fÄtt mange ulike roller Ä fylle i verdenssamfunnet, og FN arbeider med svÊrt ulike temaer. Likevel ser vi i dag, mer enn 75 Är senere, at verden koker og at krisene stÄr i kÞ. Multilateralt samarbeid, hÄp og handlekraft er derfor viktigere enn noen gang. Dialog og diplomati kommer til Ä vinne frem, og uten en verdensorganisasjon som FN ville dette vÊrt mye vanskeligere. Dette ser vi nÊrmere pÄ i forbindelse med FN-dagen 2024 med temaet En mer fredelig verden er mulig: Hva gjÞr FN?
TV-sending pÄ FN-dagen 2024
PÄ FN-dagen 24. oktober kl 10:00 har vi gleden av Ä invitere til en digital markering i samarbeid med Elevkanalen. Programmet blir ogsÄ liggende tilgjengelig etter dette, dersom det passer bedre for klassen Ä se det pÄ et senere tidspunkt.
Direktelenken til arrangementet finner du her.
Vi har ogsÄ utarbeidet et undervisningsopplegg som vi anbefaler blir gjennomfÞrt med elevene fÞr, under og etter arrangementet. PÄ den mÄten vil elevene fÄ et enda stÞrre faglig utbytte av FN-dagen live 2024.
Direktelenken til undervisningsopplegget finner du her.
Ressurser for alle pÄ FN-dagen
Mange skoler markerer FN-dagen med en felles markering for hele skolen, og fÞlger opp med undervisning i hver enkelt klasse etterpÄ. Dette kan vÊre med pÄ Ä skape en god ramme for markeringen av dagen. Flere eksempler pÄ aktiviteter som kan sette stemningen pÄ FN-dagen uavhengig klassetrinn kan vÊre:
- à heise FN-flagget. Elever pÄ alle klassetrinn kan samles for Ä heise FN-flagget.
- Appell. Dette kan bli gjort av bÄde elever og lÊrer. Les vedlagte appeller i forbindelse med flaggheising, og gjÞr gjerne lokale tilpasninger.
- Fokus pÄ skolens engasjement. Fortell om internasjonale prosjekter skolen har jobbet med i det siste. Trekk gjerne frem arbeid elevene selv har gjort.
- Sang. Syng en sang dere mener passer for dagen, eventuelt la en elevgruppe framfÞre en sang. Eksempler pÄ aktuelle sanger kan vÊre «Barn av regnbuen» med LillebjÞrn Nilsen, eller «Ballongvisa»med Maj Britt Andersen.
Undervisningsressurser til FN-dagen
Barnehage
Interaktive nettsider om FN-filuren
Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.
BĂŠrekraftsbiblioteket
Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Fargelegge flagg
Skriv ut FN-flagg, fargelegg og pynt barnehagen deres med FN-flagget!
FN-flagg til fargelegging (pdf)
Barneskole
1.- 4. trinn
Interaktive nettsider om FN-filuren
Lek og lÊr om bÊrekraftig utvikling, klimaendringer og konflikter med FN-filuren pÄ vÄr interaktive nettside.
BĂŠrekraftsbiblioteket
Les og lÊr om menneskerettigheter med BÊrekraftsbiblioteket, som bestÄr av boklister med aktiviteter til alle 17 bÊrekraftsmÄlene tilpasset barn i alderen 6-12 Är.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Fargelegge flagg
Skriv ut, fargelegg og pynt klasserommet deres med FN-flagget.
FN-flagg til fargelegging (pdf)
Appell
Appell barneskole 2024Â (pdf)Â
5.- 7. trinn
TV-sending pÄ FN-dagen
Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.
Menneskerettigheter for mellomtrinnet
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.
Barns menneskerettigheter: Atiyas historie
Aldri fÞr har det vÊrt flere mennesker pÄ flukt enn det vi ser i dag. En innfallsvinkel til Ärets tema kan derfor vÊre Ä lÊre mer om barns rettigheter ved Ä bli kjent med en syrisk flyktning, og hvordan det oppleves Ä vÊre pÄ flukt.
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Appell
Ungdomsskole
TV-sending pÄ FN-dagen
Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside og hos Elevkanalen.
Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon
FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:
- Hva er FN?
- Norge og FN
- Tidslinje over FNs historie
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Kvinner og likestilling
- Norge og menneskerettighetene
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Menneskerettigheter og demokrati
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.
Appell
Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)
VideregÄende skole
TV-sending pÄ FN-dagen
Sendingen strÞmmes pÄ FN-sambandets YouTubekanal, FN-sambandets Facebookside, og hos Elevkanalen.
Temaartikler som utgangspunkt for diskusjon
FN.no har en rekke interessante artikler om menneskerettigheter og relaterte temaer som kan brukes som utgangspunkt for diskusjon:
- Hva er FN?
- Norge og FN
- Tidslinje over FNs historie
- Urfolk og nasjonale minoriteter
- Kvinner og likestilling
- Norge og menneskerettighetene
Undervisningsopplegget «Trenger vi FN?»
Hvordan ville verden sett ut uten FN? Og trenger vi egentlig FN? I dette opplegget skal barna diskutere og reflektere seg fram til svarene pÄ nettopp dette.
Menneskerettigheter og demokrati
Menneskerettighetene i verden er under press. Men hva er menneskerettighetene? Hvorfor er de viktige? Og hva gÄr de ut pÄ? I dette opplegget skal elevene finne ut av dette. Opplegget passer godt som en oppstart pÄ temaet.
Konflikt og menneskerettigheter
Selv om menneskerettighetene er universelle og gjelder for alle, ser vi at menneskerettighetene ogsÄ kan fÞre til konflikt. Menneskerettighetene er under press i veldig mange land i dag. PÄ hvilke mÄter, og hvordan, skal elevene diskutere i dette opplegget.
Appell
Appell ungdomsskole og videregÄende skole 2024 (pdf)